Doctor finance logo

קרן גידור- אסטרטגיות השקעה מתוחכמות

קרן גידור
קרן גידור-שימוש באסטרטגיות השקעה מתקדמות על מנת להשיג רווח אבסולוטי בכל מצב שוק

למרות המשבר הכלכלי שחתך מהיקף הנכסים והפופולאריות של קרנות הגידור אין להתעלם ממגמת הצמיחה שחלה בשנים האחרונות בענף זה. משבר הסאב פריים אכן גרם לעלייה בהוצאות התפעול והידוק הפיקוח בקרנות הגידור אך ההשקעה בהן עדיין מעניינת יותר ויותר משקיעים והכסף שזורם לענף במגמת עלייה מתמדת. קרנות הגידור קיימות בעולם כבר שנים רבות אך לארץ הקודש הגיעו רק בשנים האחרונות וכעת נהיו יותר ויותר נגישות למשקיעים בארץ.

קרן גידור לשם מה?
קרן גידור היא שותפות מוגבלת של השקעה השואפת להביא רווח למשקיעים בה בכל מצב שוק. מנהל הקרן הוא השותף הכללי ועירבונו בלתי מוגבל בעוד שהמשקיעים בקרן הם השותפים ועירבונם מוגבל. מנהל קרן הגידור הוא האחראי המקצועי הבוחר את השקעות הקרן בקפידה. מנהל קרן טוב מצליח להשיג תשואה עודפת תוך כדי לקיחת סיכונים נמוכים יחסית וזאת בעזרת שימוש במכשירים פיננסים רבים ומגוונים.

השקעה חכמה- אסטרטגיות השקעה בקרנות גידור
קרנות הגידור ידועות באסטרטגיות ההשקעה המתוחכמות שלהן. ישנה אסטרטגית השקעה נטולת כיוון שבה לא נלקחת עמדה כלפי השוק ולרוב תהיה בעלת רמת סיכון נמוכה יותר. לעומתה, אסטרטגית השקעה כיוונית נוקטת עמדה כלפי השוק, השקעות הקרן נבנות בהתאם לתחזית מנהל הקרן ביחס לכיוונו של השוק.
האסטרטגיות בקרנות גידור נחשבות למתקדמות מכיוון שהם משתמשות בטכניקות הדורשות ניסיון רב בשוק ההון כגון שימוש בארביטראג’ (למשל בין שתי סדרות של אג”ח), מינוף, מכירה בחסר, השקעה בשווקים מתפתחים ושימוש רב באופציות וחוזים עתידיים.
דוגמא לאסטרטגיית השקעה: אסטרטגיית לונג-שורט בין מניות- באסטרטגיה זו קונים מניות המתומחרות בחסר במחיר נמוך וכנגדם מוכרים מניות יקרות ופחות אטרקטיביות.

סיכויים מול סיכונים בקרן גידור (או גם יתרונות מול חסרונות..)
יתרונות: למנהלי קרנות הגידור נזילות גבוהה מכיוון שאין הפקדות ומשיכות מהקרן על בסיס יומי. כמו כן הגמישות בה רבה יותר במקרה שיש צורך בהחלטות מהירות וניצול הזדמנויות בשוק ההון. יתרון נוסך הוא בניסיון הרב שיש למנהלי ההשקעות בקרנות הגידור ובמיוחד לחופש הפעולה הניתן להם בקביעת האסטרטגיה ובבחירת ההשקעות.
חסרונות: הישגי הקרן תלויים באופן משמעותי במספר מצומצם של מקבלי החלטות (לעיתים אדם או שניים). אין למשקיע אפשרות למשוך את הכסף בדיוק בזמן שהוא רוצה ועמלות גבוהות הממריצות את מנהלי ההשקעות ללקיחת סיכונים שלעיתים מיותרים.

דוגמאות של קרנות ש”נמחקו” עקב סיכונים אלו
LTCM- פשטה רגל בעיקר בעקבות מינוף יתר וחוסר נזילות. סיפור הקרן הוא אחד הידועים בתחום הן מכיוון שאנשיה היו מוכרים ומוערכים בשוק ההון והן מכיוון שגרמה להתערבות של הפדרל ריזרב שחש שנפילתה עלולה לסכן את היציבות הפיננסית בעולם. ראוי לציין כי בשנותיה הראשונות הניבה הקרן תשואה שנתית פנומנאלית של כ-40% וזאת לאחר דמי ניהול.
Askin CM- הקרן פעלה בעזרת שלושה קרנות גידור שהתמחו בשוק האג”ח מגובה משכנתאות וחישבה יחסי גידור בעזרת מודל. במודל היו ליקויים חמורים וכאשר הריבית החלה לעלות (בעיקר הריבית לטווח הקצר) הקרן הפסידה כ-600 מיליון דולר. הפסדים אלו מחקו את הון המשקיעים. סיפורה של “אסקין קפיטל מנג’מנט” הוא דוגמא טובה לאיך שינוי קטן כביכול בשוק המגיע בהפתעה עלול להביא לתוצאות קטלניות.
McGinnis- הקרן השקיעה בשווקים מתפתחים במינוף גדול. היא לוותה כסף וניצלה מרווחים בריביות. בעקבות אירועים פוליטיים ברוסיה שכתוצאה מהם דרשו הבנקים להגדיל את הביטחונות הקרן לא עמדה בדרישות ופשטה רגל.

אהבתם? איך משקיעים בקרן גידור
איפה ואיך: קרן הגידור עצמה אינה נסחרת בבורסה כמו נייר ערך רגיל ועל מנת להשקיע בה צריך ליצור קשר עם גופים המנהלים קרנות גידור. בישראל מספר גופים כאלה וביניהן בתי השקעות כמו מגדל שוקי הון, פסגות בית השקעות, מיטב ועוד.
עמלות ומינימום כניסה: העמלות בין הקרנות בארץ משתנה ומורכב מדמי ניהול ודמי הצלחה. מינימום הכניסה גם כן משתנה ונע בין מאות אלפים ועד למעלה ממיליון ש”ח.

קישורים רלוונטיים וקריאה נוספת:
קרן גידור לדוגמא בחו”ל

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!