Doctor finance logo

הכנסות מול הוצאות הסטארטאפ

התפעול השוטף של כל סטארטאפ כולל תשומת לב לאינספור סוגיות וקבלת החלטות רבות, מאוד. הנושאים שנכללים בתחום הפעילות של החברה מן הסתם זוכים למענה מקצועי איכותי, אבל עד כמה מדויקת ההתייחסות להכנסות ולהוצאות?

זוהי אחת מנקודות התורפה של סטארטאפים רבים שעדיין לא מעסיקים מנהל כספים או CFO, בין אם במשרה מלאה ובין אם במתכונת של מיקור חוץ. ללא תקציב מפורט, מעודכן ובעיקר מדויק, כזה שבוחן בקפידה גם את כל ההכנסות וגם את כל ההוצאות, גם סטארטאפים עם פוטנציאל עצום עלולים לגלות שהקופה ריקה ולחוות טלטלה עזה.

מה חשוב לבחון לגבי הוצאות הסטארטאפ?

באופן טבעי את הוצאות הסטארטאפ כדאי לצמצם – אבל חשוב מאוד לעשות זאת בזהירות.

כך למשל אחד הסעיפים המרכזיים בהוצאות של כל הסטארטאפים, או לפחות ברובם המכריע, הוא השכר. מצד שני, ההון האנושי הוא משאב קריטי לחברות בתחילת דרכן. ניסיון למצוא עובדים שיסתפקו במשכורת נמוכה יחסית למקובל בענף עלול להוביל לטעויות בפיתוח המוצרים השונים – טעויות שיעלו ביוקר לסטארטאפ, כשהנזק עקב עיכוב כזה או אחר יהיה גבוה בהרבה מהחיסכון בשכר.

סעיף אחר שמתבלט לעין במקרים רבים הוא עלות שכירת המשרדים. בהקשר זה כדאי לדעת שבדרך כלל סעיף זה מהווה כ-5% מהתקציב, כך שמעבר למשרדים זולים יותר במיקום פחות מבוקש לא בהכרח יבטיח חיסכון משמעותי. בנוסף, לוקיישן בעייתי עלול להקשות על גיוס כוח אדם מיומן כך שהסטארטאפ יידרש להציע משכורות גבוהות יותר.

בחלק מהמקרים דווקא ההוצאות שנחשבות לקטנות יחסית מצטברות לסכום גדול. כשמנהלי החברה מקבלים תמונת מצב מלאה ומפורטת, ניתן לראות בדיוק איפה אפשר לצמצם את ההוצאות בלי לפגוע בהתנהלות הסטארטאפ ובסיכוייו להבשיל.

מהם הדגשים העיקריים לגבי הכנסות הסטארטאפ?

את הכנסות הסטארטאפ חשוב לפלח בהתאם למקורות השונים, כך שמנהלי החברה יוכלו להחליט על בסיס מידע רלוונטי באילו אפיקים למקד את הפעילות. חישוב של העלות המדויקת של כל מוצר, על בסיס פילוח כל מרכיבי ההוצאות לפי קטגוריות ותחומי פעילות בחברה, מאפשר לקבוע תמחור אופטימלי – ועוד קודם לכן לדעת מהם המוצרים שמניבים באמת רווח.

עבור סטארטאפים שמקורות ההכנסה שלהם בחו”ל, בניית תקציב כוללת עוד אתגר: תחזית מדויקת ככל האפשר של שער הדולר (או שערי מט”ח אחרים) במשך השנה הקרובה משום שההכנסות מושפעות מן הסתם מהתנודות בשערי המטבעות. זוהי סיבה טובה נוספת לכך שרצוי להעסיק איש מקצוע מנוסה כמנהל כספים.

איך להבטיח תקציב מאוזן ופעילות שוטפת מיטבית?

בניית תקציב מאוזן מחייבת התייחסות לכלל ההוצאות, כולל אלה הקטנות לכאורה. בנוסף חשוב לוודא שנכללים בתקציב כל המרכיבים של כל הוצאה – למשל, לא רק השכר ברוטו אלא גם הזכויות הסוציאליות של כל עובד ועובדת. המלצה נוספת היא להקצות 5% מהתקציב עבור הוצאות לא צפויות – כך שגם אם תהיינה התרחשויות שלא ניתן היה לחזות מראש, לסטארטאפ יהיו את המשאבים הדרושים להתמודד איתן.

גם לאחר בניית התקציב יש למנהל כספים – שמועסק בחברה ישירות או איש מקצוע חיצוני – תפקיד מרכזי והוא בקרה תקציבית הדוקה. רק פיקוח צמוד על מימוש התקציב מבטיח שההוצאות לא יחרגו מהמתוכנן ושקצב שריפת המזומנים מאפשר הגעה לגיוס ההון הבא.

למידע נוסף על ניהול כספים לסטארטאפים בקרו באתר דה פאונדרס.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!