Doctor finance logo

פורקס- שוק המט”ח הבינלאומי

פורקס- שוק בעל כח משיכה עצום
פורקס- שוק בעל כח משיכה עצום

הפורקס (Foreign Exchange) נחשב לשוק הגדול והמשוכלל ביותר בעולם בו ניתן לסחור מסביב לשעון- 24 שעות ביממה בכל רחבי העולם. בשוק המט”ח הבינלאומי (פורקס) פועלים שחקנים רבים בסדרי גודל שונים ממדינות ועד אנשים פרטיים והוא מוזכר בכל מהדורת חדשות, רדיו ובאמצעי תקשורת נוספים. בגלל סיבות אלה ועוד שוק הפורקס מושך אליו שחקנים רבים ומאופיין בצמיחה מתמדת.

שחקני הפורקס
אז מי הם שחקני הפורקס? שחקני שוק הפורקס הם בין היתר בנקים מרכזיים הפועלים בשם המדינה או משרד האוצר שלהם, למשל בנק ישראל או “הפדרל ריזרב” האמריקאי, בנקים מסחריים כמו “סיטי בנק”, “קרדיט סוויס” והבנקים המוכרים בארץ, חברות ותאגידים המשתמשים בשוק המט”ח לצורך פעילותם השוטפת כמו המרת מטבע או גידור וניהול סיכונים, ספקולנטים המהמרים על כיוון מסוים במטבע כזה או אחר ואנשים פרטיים הסוחרים מהמחשב הביתי לשם השגת רווחים ב”פיג’מה”.

הסיבות לקיומו של שוק הפורקס
כמו בכל שוק גם בשוק המט”ח יש שני צדדים- קונים ומוכרים. בשוק המניות למשל מועבר כסף לצד אחד ובתמורה מועברת מניה לצד השני. בשוק הפורקס הקונים והמוכרים מחליפים ביניהם מטבעות. הצורך בשוק המט”ח מובן מאליו, אולם בכל זאת חשוב לזכור שיש מספר סיבות לקיומו של שוק זה:
– סחר בינלאומי בין מדינות מחייב שימוש בשוק המט”ח על מנת לשלם על מוצרים מיובאים.
– תיירים המטיילים במדינות שונות חייבים מטבעות זרים בשביל לשלם במדינות בהן הם נמצאים.
– חברות הפועלות במדינות רבות משלמות על התשומות שלהן במטבעות שונים. למשל משכורת בספרד תשולם ביורו בעוד שמשכורת של אותה חברה בישראל תשולם בשקל.

פורקס- שוק בעל כוח משיכה עצום
כמו שכבר אמרנו, שוק הפורקס הוא הגדול והמסוקר בעולם ופועלים בו גופים רבים-כל אחד מסיבותיו. על מנת לנסות להבין מהו כוח המשיכה של שוק זה נמנה את יתרונותיו:
– שוק יעיל ומשוכלל: מכיוון שנפח המסחר בשוק הפורקס עצום, אין שום גוף שיכול להשפיע דרך קבע ולאורך זמן על מחירי המטבעות. למרות שבימים אלו אנו עדים להתערבות של מספר בנקים מרכזיים במדינות שונות אין עדיין עדויות ליכולתם להשפיע לאורך זמן.
– נזילות, נוחות וטכנולוגיה: המסחר בשוק זה מתאפיין בנזילות רבה, זמינות למסחר 24 שעות סביב השעון המאפשר לסוחרים נוחות רבה וטכנולוגיה המנתקת את המסחר ממקום מסוים- כל אחד יכול לסחור דרך האינטרנט או הטלפון.
– עמלות נמוכות: העמלות הנהוגות בשוק המט”ח נמוכות מהמקובל בשווקים אחרים ביחס למינוף ולסכומים הנסחרים ומאפשר מסחר “זול” יחסית.
– מינוף (Leverage): רוב הברוקרים והגופים השונים מאפשרים ללקוח לבצע עסקאות מסחר במט”ח.
ממונפות ובכך לאפשר מסחר בסכומים גבוהים עם הון עצמי נמוך. יחס המינוף המקובל אצל רוב גופים אלו הוא יחס של 1:100 כלומר, לקוח שמגיע עם 1000 דולר יוכל לסחור בסכום של 100,000 דולר.

שוק הפורקס בארץ ובעולם
כיום מסחר במט”ח בארץ מתנהל באופן חופשי אך בעבר הוא היה מוגבל והיה אסור לאזרח ישראלי להחזיק במטבעות זרים. הבנק המרכזי בארץ משתדל שלא להתערב בשוק המט”ח אך לפני שנתיים חרג ממנהגו ועדיין חורג ממדיניות זו בשל התחזקות השקל הפוגעת ביצוא.
בעולם, מרכזי המסחר העיקריים הם לונדון, פרנקפורט, ניו יורק וטוקיו. פריסה זו מאפשרת את הזמינות הרבה בשוק זה. הדולר אמריקאי הוא המטבע הנפוץ ביותר בפורקס כאשר הוא נמצא בצד אחד של העסקה כמעט ב-90% מהעסקאות שמתבצעות בעולם. אחריו מופיעים המטבע של גוש האירו, הין היפני, לירה שטרלינג והדולר הקנדי.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!