Doctor finance logo

סיפורו של גרף- הניתוח הטכני

ניתוח טכני- סיפורו של גרף
ניתוח טכני- סיפורו של גרף

כשבאים לבחון השקעה בשוק ההון, אחת הדרכים הטובות ביותר לקבל אינפורמציה לגבי כיוון נייר הערך הספציפי בו אנו מעוניינים להשקיע תהיה מבט מעמיק בגרף התשואות ההיסטריות שלו.

ישנם משקיעים שאת כל אסטרטגית ההשקעה שלהם מבססים על גרף המניה,”הצ’רטריסטים” בוחנים מתנדים אשר פותחו במהלך השנים שתפקידם לנבא את כיוון המניה אותה מנתחים. תחום המסחר היומי בבורסה מבוסס במלואו על קריאת גרפים ומתנדים ועשוי להניב רווחים נאים לעוסקים בו אך טומן בחובו סיכון גבוה מאוד ולכן מתאים לחובבי סיכון, בעלי אורך נשימה גדול ובעיקר הרבה זמן וסבלנות.
בניגוד לסוחרי היום, רוב המשקיעים מתבססים על ניתוח החברה והענף בו היא פועלת לקבלת החלטות השקעה, משקיע פונדמנטלי. אך אנו מציעם לדעת לשלב בין השיטות ולהצליח לקבל את המידע הרלבנטי גם מהקו אשר מספר לנו את ההיסטוריה.

נתחיל מהנחות הבסיס לניתוח הטכני:
1. המחיר נע במגמות.
על פי התיאוריה כל נייר נע במגמה מסוימת.
ישנן שלוש סוגי מגמות: עליה,ירידה ודשדוש.
בכול מגמה ראשית ישנן גם מגמה משנית ומגמה זניחה (“מינורית”).
אנו מנסים לקבוע מהי המגמה הראשית ואיפה נמצא המחיר היום ביחס למגמה (במגמה הראשית המשנית או הזניחה).
2. המחיר מגלם את הכול. (כן !, לא דוחות כספיים ולא רווחים- רק הגרף)
אנו מניחים ששלל המידע שחשוף בפנינו חשוף גם לכלל המשקיעים ולכן מחיר שבו נסחרת מניה כיום מגלם את כל הסיכונים וההזדמנויות במניה כלומר המחיר היום הוא תוצאה של שווי משקל בין הביקוש להיצע.
3. מה שהיה הוא שיהיה.
בסך הכול מדובר בניתוח סטטיסטי, אנו מנסים לקבל מידע על העתיד מהתנהגות העבר,
“מה שהיה הוא שיהיה,מחיר ששולם הוא שישולם, עולם כמנהגו נוהג”.

ניתוח השוק
רצוי להתחיל בניתוח כולל של השוק (מדד ת”א 25 או ת”א 100) כי כל עליה משמעותית במניה מושפעת ב-60% מהשוק ב-30% מהענף ורק ב-10% מביצועי המניה עצמה. נפתח את גרף השוק ונבחן את פרק הזמן של שנה. נחבר בקו את כל נקודות השפל של הגרף ונקבע מהי המגמה הראשית. לאחר מכן נבחן את פרק הזמן של שלושה חודשים אחרונים ושוב ננסה לקבוע מגמה. חשוב לזכור כשמסתיימת מגמה ראשית יש לחפש את כיון השוק מחדש, כלומר, אם ישנה נקודת שפל עמוקה יותר מקודמתה יש לבחון האם מגמת העליות תמשך או שיש כאן שינוי מגמה. לשינוי כזה בד”כ יתווספו נתוני מאקרו כלכלה המעידים על חולשת שוק, נפחי מסחר גבוהים בימי ירידות ונמוכים בימי עליות.

ניתוח המניה
כעת נפתח את גרף המניה אותה אנו רוצים לנתח (שנה וחצי שנה) ונקבע מגמה. אם המניה בתוך מגמת עליה או דשדוש נחפש רמת מחירים שחוזרת על עצמה כלומר שהמניה ירדה עד אותה רמה יותר מפעם אחת ובמחיר הנ”ל הגיעו קונים, אספו סחורה והמניה חזרה לעלות. נקודה כזו שחזרה על עצמה יותר מפעמיים (במגמת עליה או דשדוש) תהיה נקודת קניה טובה. כמו כן נקודה שאליה מגיע המחיר ולא מצליח לשבור כלפי מעלה תהיה נקודת מכירה אפשרית. עליית מניה מעבר לשיא שלה מחייבת נפח מסחר גבוה ונתונים טובים של החברה שכן משקיעים נוטים לסבול מפחד גבהים.

לסיום לפני שרצים לקנות מניה חשוב לקבוע את כיוון השוק וחשוב מזה לעולם לא לסחור נגד המגמה כי גם מניה מוצלחת תהיה מוגבלת מאוד בעליות במצב של שוק יורד.

מאת: קינן וילהלם, ב.א בכלכלה ומימון.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!