Doctor finance logo

סטרקצ’ר- השקעה בפיקדון מובנה

סטרקצ'ר
פיקדון מובנה ובלועזית-סטרקצ'ר "סיכון נמוך יחסית וידוע מראש"

מחפשים אפיק השקעה בו יש אפשרות להשיג תשואות גבוהות ולא ניתן להפסיד את ההשקעה? מחפשים אפשרות בה הסיכון שלכם בהשקעה הוא רק על רווחים? יכול להיות שתתעניינו במכשיר ההשקעה המכונה פיקדון מובנה או מוצר מובנה ובלועזית סטרקצ’ר.

מהו סטרקצ’ר?
סטרקצ’ר הוא מכשיר פיננסי המאפשר למשקיעים בו “לישון רגוע” מבחינת סכום ההשקעה שהם מפקידים שכן סכום זה מובטח במועד הפירעון. התשואה של מכשיר זה או במילים אחרות הריבית על פיקדון זה אינה וודאית כמו בפיקדון בנקאי רגיל אלא מותנית בנכס בסיס כלשהו. כמובן, שהתניה זו, בה המשקיע עלול לאבד מערכו הריאלי של הכסף, כלומר לאבד את הריבית החלופית- מחייבת את המשקיע לבקש “פיצוי” עבור הסיכון שהוא מוכן לקחת- לכן, כאשר נכס הבסיס ב”תוך הכסף” הריבית על פיקדון זה תהיה גבוהה מהריבית המקובלת בפיקדונות רגילים.
        
יתרונות הפיקדון המובנה
– הבטחת הקרן בעת פירעון הפיקדון וסיכויי לתשואה עודפת בהשוואה לפיקדון רגיל.
– סכומי ההשקעה גמישים ואפשרות להשקיע גם בסכומים נמוכים יחסית.
– הסיכון נמוך יחסית וידוע מראש והוא ההפסד הריאלי של הכסף, כלומר, הפסד של הריבית האלטרנטיבית הניתנת בפיקדון רגיל.

חסרונות הפיקדון המובנה
– החיסרון העיקרי הוא כמובן כאשר נכס הבסיס “לא בעדנו” והתוצאות ידועות: אובדן הריבית וירידת השווי הריאלי של הכסף. 
– שלא כמו בהשקעה במכשיר פיננסי נזיל, בסטרקצ’ר סכום ההפקדה לא ניתן למשיכה במהלך חיי הפיקדון. מבחינה זו דומה הפיקדון המובנה לפיקדון הרגיל.
– בפיקדונות מסוימים מודל החישוב של הריבית המותנית בנכס הבסיס שגוי או נוטה לטובת משווק הפיקדון. 

למי מתאים הסטרקצ’ר
מכיוון שהסטרקצ’ר הוא מכשיר מגוון מאוד ונכס הבסיס עליו מותנית הריבית יכול להיות מדד, מטבע, סחורה ועוד המכשיר מתאים לפרופיל משקיעים רבים ובנוסף מתאים למעוניינים בפיזור השקעותיהם. ראוי לציין כי המכשיר דורש הבנה בסיסית בשוק ההון ולא מתאים למי שאינם בקיעים עדיין. המכשיר נחשב מורכב בעיני רבים ולאחרונה אף עלו רעיונות לאפשרו רק למסחר בין גופים פיננסיים הנחשבים משקיעים מתוחכמים ולבטל את האפשרות של השקעה בו למשקיעים פרטיים.  

איך משקיעים בפיקדון מובנה
הדרך הפשוטה ביותר היא “שאל את הבנקאי שלך”. הפיקדונות המובנים מוצעים על ידי מרבית הבנקים ובתי ההשקעות הגדולים בישראל. לגופים אלה לרוב אינטרס לשווקם והם ישמחו להציע לכם מוצר זה. חלק מגופים פיננסיים אלו גם משווקים פיקדונות מובנים של גופים פיננסיים בחו”ל.  

דוגמא לפיקדון מובנה
למשקיע מוצע סטרקצ’ר בחודש אוגוסט 2010 למשך שלוש שנים. הריבית השנתית של הסטרקצ’ר היא 11% ומותנית בזה שמדד המעו”ף בסוף התקופה (אוגוסט 2013) יהיה מעל 1,400 נקודות. 
במקרה זה נכס הבסיס הוא מדד המעו”ף, הסיכון הוא בכך שהמדד בסוף התקופה יהיה מתחת ל-1,400 נקודות ואז לא תשולם ריבית כלל. היתרון הוא בכך שסכום ההשקעה יחזור בוודאות והריבית במקרה שבו המדד מעל 1,400 גבוהה בהרבה מפיקדון רגיל לשלוש שנים.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!