Doctor finance logo

מקורות המידע למשקיע בשוק ההון

מקורות מידע למשקיע

החלטתם שאתם רוצים להעמיק את הידע שלכם בשוק ההון, לקבל החלטות מבוססות יותר על נייר הערך אותו אתם רוצים לרכוש, ללמוד להתחיל להשקיע או לקבל חוות דעת נוספת?
בשביל כל אלה תצטרכו להשתמש במקורות מידע ובסיסי נתונים על שוק ההון והבורסות השונות. מקורות המידע למשקיע בשוק ההון הינם רבים ומגוונים ובסופו של דבר כל אחד נשאר עם כמה בודדים שהכי מתאימים לניתוח שהוא עושה אך על מנת לחסוך זמן ולדעת איפה הכי מתאים לכם לחפש תצטרכו להכיר כמה שיותר מקורות מידע זמינים למשקיע בשוק ההון. במאמר זה נסקור מספר מקורות מידע לדוגמא:

עיתונות כלכלית: לפני עידן האינטרנט העיתונות הכלכלית הייתה מקור מידע עיקרי בו היו מוצגים שערי ניירות הערך בסוף כל יום מסחר.

למרות שהיום ישנם אפשרויות לראות את מידע זה און-ליין או באיחור של עד 20 דקות באתרי האינטרנט, העיתונות הכלכלית עדיין שורדת וזאת בזכות ניתוחים ודעות של אנשי מקצוע, סקרים שהם מבצעים ומאמרים מעניינים שלא תמיד מגיעים לרשת. יש מספר עיתונים שמתמקצעים בתחום הכלכלי וכמובן מוספי כלכלה ועסקים בעיתונים רחבים יותר.

רדיו וטלוויזיה: הרדיו והטלוויזיה סובלים מאותה בעיה של העיתונות הכלכלית וגם נהנים מאותו היתרון. נתוני המסחר והחדשות לרוב מגיעים באיחור אך תוכניות הרדיו והטלוויזיה מפצות על כך בעזרת ראיונות עם מומחים ובאירוח אנשי מקצוע. לרוב מקור מידע זה פחות נוח מכיוון שהוא בשעה מסוימת אותה אסור להפסיד אך עשוי לתת רעיונות ונחמד לשמוע או לראות מידי פעם.

אינטרנט: האינטרנט הוא כמובן מקור המידע המהיר והעשיר ביותר בימינו. ניתן למצוא בו מידע ולנתח כל חברה שנסחרת, מטבע, סחורה, נתונים על כלכלות העולם ועוד. רוב המידע מוצג בחינם ורק עם תצטרכו חומר נדיר או עדכני במיוחד תצטרכו לשלם עבורו. כל מה שצריך על מנת להשיג אתרי מידע כלכלי הוא לדעת לחפש באופן נכון במנועי החיפוש השונים ולדעת להבחין בין עיקר לטפל.

ניתוחים של גופים מקצועיים: ניתן להשתמש בניתוחים שבוצעו על ידי גופים גדולים כמו בנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות בכדי לקבל דעות נוספות על ההשקעה ומידע נוסף. באתרי החברות או אתרי המידע השונים מתפרסמות עבודות האנליזה של הגופים המקצועיים וניתן למצוא אותם בקלות יחסית. מומלץ לקחת את ההמלצות “בעירבון מוגבל” ולדלות מהם רק את המידע הרלוונטי לנו.

גיליון שערים וספר פקודות: הבורסה מפרסמת בכל יום מסחר את גיליון השערים ומספקת מידע לגבי מדדים וניירות ערך ספציפיים. כמו כן ניתן למצוא נתונים לגבי כל נכס פיננסי אחר באתר הבורסה בו הוא נסחר או באתרים פיננסים שונים המספקים נתוני בורסה.

דוחות כספיים: מידע המופיע בדוחות הכספיים רלוונטי רק לנייר ערך ספציפי של החברה שפרסמה את הדוח כמו מניה, איגרת חוב או כתב אופציה. חברות ציבוריות מחויבות לפרסם דוחות כספיים ארבע פעמים בשנה והם מתייחסים לתוצאות העסקיות של סוף כל רבעון קלנדרי. הדוחות הכספיים הם מאזן, דוח רווח והפסד, דוח על תזרים המזומנים, דוח על שינויים בהון העצמי, דוח הדירקטוריון וסקירת ההנהלה. הדוחות מאפשרים בין היתר ניתוח יחסים פיננסיים.

תשקיפים: התשקיף מפורסם על ידי חברות שרוצות לצאת להנפקה ומציג מידע על החברה ועל מצבה הכספי. בתשקיף מפורט על עסקי החברה, מוצריה, פלח השוק שבה היא פועלת, מבנה ארגוני, תביעות משפטיות, סיכונים, דוחות כספיים ומידע נוסף הרלוונטי למשקיעים. ראוי לציין כי הרשות לניירות ערך בודקת ומאשרת את המידע בתשקיף לפני ההנפקה.

מדדי ניירות ערך: השינוי במדדים מחושב כממוצע משוכלל של שינוי בכל ניירות הערך המרכיבים את המדד. המדדים העיקריים בבורסה מתחלקים למדדי מניות ומדדי אג”ח. מדדי ניירות הערך מאפשרים לנו מבט לגבי סקטור מסוים בו אנו רוצים להתמקד. למשל, לפעמים יותר מעניין אותי מה מדד הנדל”ן עשה או מה הוא עשה ביחס למדד ת”א 100 ופחות מעניין מדד אחר. לפירוט על המדדים המובילים בבורסה בתל אביב לחץ כאן.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!