Doctor finance logo

מכפיל רווח- ניתוח השקעה בעזרת מכפיל הרווח

חישוב מכפיל רווח- פעולה פשוטה ויעילה
חישוב מכפיל רווח- פעולה פשוטה ויעילה

בעזרת פעולת חילוק פשוטה במיוחד כל אחד מאיתנו יכול לחשב את הנתון המפורסם ביותר בהערכת שווי מניה- הלא הוא מכפיל הרווח (Price to Earning Ratio- P/E). מכפיל הרווח מחושב כמחיר המניה בבורסה לחלק לרווח הנקי למניה בשנה האחרונה, והוא כלי חשוב העוזר למשקיעים לקבל החלטות השקעה בשוק ההון.

מהו מכפיל רווח
מכפיל הרווח הוא אומדן העוזר לנו לקבוע האם חברה בורסאית נסחרת במחיר הוגן ביחס לשווייה או שמא יש פה הזדמנות השקעה שכן מחירה נמוך מדי או גבוה מדי. למרות שחישובו פשוט ובסיסי במיוחד, למכפיל הרווח יש כבוד בקרב המשקיעים והוא נפוץ מאוד לבחינת שווי חברה והתנהגות המניה שלה.

חשיבותו של מכפיל הרווח ושימוש בו
משמעות היחס שבין מחיר המניה לרווח למניה הוא למעשה בתוך כמה שנים תוחזר ההשקעה במניה. באופן כללי, ככל שמספר שנות החזר ההשקעה נמוך יותר,כלומר, מכפיל הרווח נמוך יותר, כך כדאיות ההשקעה גבוהה יותר.
למרות זאת, ניתן למצוא מכפילים של חברות בבורסה בטווח גדול במיוחד (למשל מ- 2 ועד כמה עשרות ולעיתים מאות). מכפילים קיצוניים אלו מבטאים את ציפיות המשקיעים בקשר לרווחים העתידיים של החברה. משקיעים המוכנים לקנות מניה במכפיל גבוה במיוחד מניחים שהרווחים של החברה יעלו בהרבה בעתיד הלא רחוק בעוד שמשקיעים הקונים מניות במכפילים נמוכים מאוד צופים שהחברה לא תצליח לשמור על רווחי העבר שלה והם צפויים לרדת.
השימוש במכפיל הרווח יעשה לרוב בהשוואה למקובל בענף בו החברה עוסקת, כלומר, בהשוואה לחברות שפועלות באותו מגזר (נדל”ן, בנקים, הייטק וכו’).

יתרונותיו וחסרונותיו של מכפיל הרווח
יתרונו הגדול של מכפיל הרווח הוא הפשטות שלו, גם אדם שלא עוסק בתחום יכול לחשב אותו בקלות ולהשוות בין חברות וכך לקבל תמונה ראשונית על מחיר המניה וציפיות המשקיעים לגבי רווחיה בעתיד.
חסרונו של המכפיל דומה לחסרונם של פרמטרים רבים המשמשים אותנו בשוק ההון והוא בכך שהוא מחושב בעזרת נתוני עבר שלא תמיד משקפים את העתיד. חסרון נוסף של מכפיל הרווח הוא בכך שהרווח למניה המשמש חלק מפעולת החילוק כולל רווחים או הפסדים חד פעמיים אם היו, למשל, רווחי הון עקב מכירת בניין או עסקה גדולה שהייתה באותה שנה ולא משקפת שנת עסקים רגילה.   
בנוסף לכך, המכפיל מתעלם משיעורי ריבית ואינפלציה שיהיו בשנות החזר ההשקעה.

דוגמא לחישוב מכפיל רווח
את מכפיל הרווח ניתן כמובן לחשב לבד אך הוא מופיע גם בכל אתרי האינטרנט הכלכליים. למי מכם שמעוניין לעשות זאת בעצמו הנה לכם דוגמא:
מחיר המניה בבורסה של חברה “Y” הוא 100 ₪. החברה השיגה רווח נקי של 5 ₪ למניה בשנה האחרונה. לפיכך, מכפיל הרווח של חברה “Y” הוא 20.  (100/5=20).

לסיכום
מכפיל רווח קיצוני כלפי מעלה או מטה לרוב מצביע על מחיר מחוץ לשיווי המשקל של המניה. כתוצאה מכך מכפיל זה לא נשאר הרבה זמן בדרך כלל חוזר מהר לשיווי המשקל שלו. מצבים כאלו ניתנים לניצול על ידינו המשקיעים על מנת להשקיע בסיכוי סיכון שעומד לטובתינו.
דוגמא מהעבר למכפיל רווח שיצא משיווי משקל וחזר אליו:
מניית אינטל (INTC) נסחרה ביולי 2000 במכפיל רווח של 48 ובמחיר של מעל 72 דולר למניה. מכיוון שמכפיל זה היה נראה גבוה ביחס לצמיחת הרווחים של אינטל באותה תקופה, מחיר המניה ירד כ-70% תוך קצת יותר משנה לכ-20 דולר למניה.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!