Doctor finance logo

מכפיל הון- החלטות השקעה בעזרת מכפיל ההון

מכפיל הון
מכפיל הון

בהמשך לכתבתנו על מכפיל הרווח, במאמר זה נסקור את מכפיל ההון, נסביר מהו, מהי חשיבותו, אופן השימוש במכפיל ההון, יתרונותיו וחסרונותיו ונצרף דוגמאות משוק ההון של ימינו. בקיצור…הכל על מכפיל ההון במאמר אחד.

מהו מכפיל הון
מכפיל ההון (Price to Book Ratio) הוא היחס בין שווי השוק של החברה לבין ההון עצמי שלה מתוך המאזן. ניתן גם למצוא את מכפיל ההון דרך היחס שבין מחיר המניה להון העצמי למניה (Book Value per Share). המכפיל מאפשר לנו כמשקיעים לבדוק בכמה נסחרת המניה בבורסה ביחס לשווייה האמיתי לפי דוחותיה הכספיים ולהתחיל לקבל כיוון לגבי כדאיות ההשקעה במניה זו.

חשיבותו של מכפיל ההון והשימוש בו
מכפיל ההון הוא פרמטר נוסף שבו נעזר על מנת לקבל החלטה על רכישת או מכירת מניה כלשהיא. חשיבותו של המכפיל הוא בכך שהוא מאפשר לנו למצוא מניות אטרקטיביות שעדיין זולות בשוק ההון מצד אחד ומצד שני למצוא מניות יקרות ולדעת למכור אותן בזמן. כאשר מכפיל ההון שווה 1 מחיר המניה בשוק משקף באופן מוחלט את שוויה לפי ספרי החברה. לעומת זאת, כאשר מכפיל ההון נמוך מ-1 יכולות להיות מספר אפשרויות:
1. מחיר המניה אטרקטיבי מכיוון שהיא נסחרת מתחת לשווייה הכלכלי.
2. מחיר המניה זול מכיוון שהמשקיעים צופים ירידות ברווחי החברה ותשואה להון נמוכה ולכן המניה לא כדאית.
3. המכפיל נמוך בגלל מינוף פיננסי או קניין רוחני נמוכים של החברה.
וכמובן להיפך, כאשר מכפיל ההון גבוה מ-1.

יתרונותיו וחסרונותיו של מכפיל ההון
יתרונות: כמו במכפיל הרווח גם כאן מדובר בפעולת חילוק פשוטה הנגישה לכלל המשקיעים ולא רק ל”יודעי דבר” או ל”אנשי שוק ההון”. למרות פשוטו, ציינו כבר את החשיבות שהוא מעניק למקבל ההחלטות לגבי מחיר המניה היחס לשווייה הכלכלי. חשוב לציין כי מכפיל ההון שימושי יותר כאשר נבדקות חברות המחזיקות נכסים ממשיים רבים יחסית כמו נדל”ן או תעשייה.
חסרונות: למכפיל ההון אין חשיבות בבחינת חברות מסוימות למשל בסקטור חיפושי הגז והנפט, חברות סטארט-אפ וטכנולוגיה וחברות בעלות נכסים מוחשיים מועטים. כמו כן צריך להכיר את המכפיל הממוצע בענף על מנת להשוות למכפילי הון של חברות דומות מבחינת הגודל והסיכון. למשל, ענף הבנקים בישראל נסחר סביב מכפיל הון של 1 וזאת מכיוון שבנק לא יכול לצמוח באופן חד ופתאומי אלא צמיחתו נובעת בעיקר מגידול טבעי או מרכישה או מיזוג עם בנקים אחרים.      

דוגמאות לחישוב מכפיל הון
לחברה “ד.פ” יש 100 מניות ומחיר כל מניה הוא 60 ₪. ההון העצמי של החברה הוא 3000.
מהו מכפיל ההון? מכפיל ההון הוא 2 וזאת מכיוון ששווי השוק של החברה הוא 6000 לחלק להון העצמי שלה- 3000. 
על מנת להבין קצת יותר טוב את משמעות המכפיל בפועל, להלן מכפילי הון של חברות שונות בבורסה:
מהדוחות הכספיים של בנק לאומי לרבעון השלישי 2010 עולה כי מכפיל ההון של הבנק עומד על 1.05 בעוד שמכפיל ההון של טבע עמד על 2.33 ומכפיל ההון של רציו-(חיפושי גז ונפט) לאותה תקופה עמד על 17.35. הבדל זה נובע מציפיות המשקיעים לגבי הרווחים העתידיים של חברות אלה והיכולת שלהן לצמוח ומבטא טוב את ההבדל בין הענפים השונים בהם הן פועלות. מכפיל ההון הגבוה של רציו מעיד על ציפיה בקרב המשקיעים למציאת גז או נפט ולכן היא נסחרת הרבה מעל שוויה הכלכלי.

סיכום ומידע שימושי
לפני שתשלחו למחשבי מסלקת הבורסה את פקודת הקנייה הבאה שלכם, ראוי שתבדקו את מכפיל ההון של החברה וכך תקבלו תמונה יותר רחבה עליה. את מכפיל ההון ניתן למצוא לבד על ידי הורדת הדוחות מאתרי הבורסה (יש קישורים מאתר זה) השונים ולחלק כפי שכבר הוסבר במאמר זה או להיכנס לאתרים כלכליים בהם מתפרסמים נתונים על מניות. לרוב, אתרים כאלו כבר מחשבים את מכפיל ההון עבורנו וניתן למצוא אותו תחת כותרות שונות כמו “ציטוט מניה”, “דוחות כספיים” או “הרכב המדד”.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!