Doctor finance logo

התכסות מפני ירידות שערים בבורסה

התקופה האחרונה מעלה שוב אתגרים בפני המשקיעים שרוצים מצד אחד להגן על תיק ההשקעות שלהם, ומצד שני לא רוצים ל”צאת מהשוק” כמו שאומרים, שכן כמו שכולנו יודעים, יציאה מהשוק עלולה למנוע מאיתנו ליהנות מהעליות שיבואו, ולחזור לשוק המניות שזה כבר יהיה במחירים גבוהים מידי.
על פני תקופה ארוכה לרוב יניב תיק מניות של משקיע תשואה חיובית (נא להתעלם מיפן של שני העשורים האחרונים..), אך לצערנו קיימות גם תקופות של אי ודאות שבהן סטיית התקן של שוק המניות עולה באופן משמעותי והציבור מתקפל ובורח לנכסים הבטוחים. מצב זה עלול לחול על פני תקופת זמן ממושכת עד ששוק המניות יראה שוב כיוון חיובי.
תקופת הירידות או הדשדוש היא זמן המבחן לסבלנותו ומקצועיותו של המשקיע, שכן הרצון לחתוך הפסדים ולמכור את תיק הנכסים באחד מגלי הירידה עלול לעלות למשקיע בהפסדים ניכרים, ומיותר לציין שהוא גם כנראה לא ייהנה מגל העליות שיבוא לאחר מכן.
אז בואו ניגש ישר לעניין וננסה להציע כיצד ניתן להגן על תיק ההשקעות מבלי למכור את כל התיק.
לפני שנתחיל, יש לציין שההגנה מתייחסת לתיק השקעות מנייתי או לרכיב המנייתי בתיק ההשקעות.
ישנן בשוק ההון הישראלי מספר אפשרויות לגידור ושמירה על ערך התיק מפני ירידות בשערי המניות מבלי למכור את כולן:

אופציות
השיטה הראשונה היא גידור באמצאות אופציות. בשיטה זאת לרוב נשתמש באופציית פוט (put). היתרון של שיטה זו היא פשטות הביצוע והמחיר הזול והאטרקטיבי יחסית, שכן בעזרת מאות שקלים ניתן להגן על תיק של עשרות אלפי שקלים. החיסרון בשיטה זו היא שכיום בשוק ההון הישראלי ניתן לבצע אותה רק על מדד המעו”ף, מכיוון שקיימות אופציות רק על מדד ת”א 25 ועל מדד הבנקים, ובאופציות על מדד הבנקים אין מספיק סחירות והן לא נוחות לפעולה. משקיע שמחזיק במדד ת”א 100 יכול גם כן להשתמש באופציות על ת”א 25 מכיוון שמדד זה מהווה כיום כ- 80% ממדד ת”א 100, ולכן ההגנה תהיה לא רעה בכלל.
קניית אופציית put אחת סביב הכסף תגן על תיק בגודל של מדד המעו”ף בנקודות כפול מאה. כלומר, במידה ומדד המעו”ף יעמוד על 1150, האופציה תגן על 115,000, אך בגלל מאפייני האופציה יחס זה עשוי להשתנות וצריך להיות מנוהל ברמה היומית. במידה ונרצה להגן על תיק המניות רק עד הפקיעה של האופציה נוכל לרכוש אופציית פוט 1150 שתגן עלינו מפני ירידה של המדד מתחת לרמה זו, מבלי שנצטרך לעשות תיאומים או שינויים נוספים. כמובן, שמחיר ההגנה עולה כסף (בדומה לביטוח).

תעודות סל
שיטה נוספת היא באמצעות תעודת סל בחסר- או כמו שהיא מוכרת יותר בציבור, תעודת סל בשורט. חשוב לדעת שיש שני סוגים של תעודות סל בשורט- תעודת סל שורט בנקודות ותעודת סל שורט באחוזים.
אסביר בקצרה שתעודות סל שורט בנקודות הן תעודות הסל הפחות מוכרות למשקיע הפרטי וניתן לזהות אותן בעזרת הקבוע המופיע בסוף השם של תעודת הסל בסוגריים (זאת בהתאם להנחיות). את המינוף (כוח הקנייה) בתעודות אלה ניתן לחשב בצורה פשוטה ביותר: חלוקת נכס הבסיס במחיר התעודה. המינוף בתעודה מסוג זה אינו קבוע והוא משתנה בהתאם למסחר בנכס הבסיס, אך ברגע שהמשקיע קונה תעודה כזו הוא למעשה נכנס לתעודה במינוף מסוים, שעבורו מינוף זה יישאר קבוע.
הזן השני של תעודות הסל נקרא תעודת סל שורט באחוזים. לרוב, תעודות אלה יהיו במינוף של פי 2 או פי 3 יומי ב- %, וכשמה כן היא- מספקת את שינוי המדד ב-% בכיוון ההפוך כפול המינוף. לדוגמא, ביום בו נכס הבסיס ירד ב- 1% תעודת הסל שורט באחוזים פי 3 תעלה 3%. תעודה מסוג שורט באחוזים מתאימה יותר להגנה בטווח הקצר מכיוון שהשינוי באחוזים לאורך זמן עשוי לפגוע במשקיע, זאת גם במידה והימר נכון על הכיוון. הסיבה נעוצה בעובדה שאם נכס הבסיס עומד כעת על 100 והוא התחזק היום ב- 10% וביום למחרת נחלש ב- 10%, נכס הבסיס כעת יהיה 99 ולא 100.

אפשרויות נוספות אך קצת שונות
אפשרות נוספת אחת היא באמצעות מכירה בחסר של מניות באופן ישיר. אסטרטגיה זו לא תגן על משקיע שמפזר את השקעתו במניות רבות או במדדים וגם פה כמו במדד הבנקים הסחירות עדיין נמוכה בבורסה המקומית והפעילות לא נוחה, אך יהיו משקיעים שימצאו אפשרות זו מתאימה.
אפשרות נוספת שנייה, קשורה יותר לרמת האסטרטגיה של פיזור נכון ויעיל, ושילוב נכסים עם קורלציה נמוכה או שלילית לרוב הנכסים הפיננסים. אני כמובן מתכוון לשוק המתכות היקרות ולזהב בפרט (וגם קצת לכסף-סילבר). לאורך השנים הזהב התגלה כבעל מתאם שלילי עם מרבית הנכסים הפיננסים, כולל אג”ח ומניות, ולכן שילוב של הסחורה הזהובה במידה מאוזנת בתיק ההשקעות עשוי להגן עליו בפני תקופות של ירידות מחירים ואינפלציה גבוהה.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!