Doctor finance logo

הרולטה של הבורסה באחד העם

הבורסה באחד העם- רולטה?
הבורסה באחד העם- רולטה?

“אני לא מהמר על הכסף שלי”- זאת התשובה הנפוצה ביותר לשאלה “למה אתה לא משקיע בבורסה?”
בעידן המידע, בו גוגל וויקיפדיה הפכו את חיינו לנוחים וקלים, וכל פיסת מידע נמצאת מספר לחיצות עכבר מאיתנו, לא ברור למה היחס שלנו לשוק ההון עדיין לא השתנה.

פסיכולוגים רבים טוענים כי רובנו פוחדים ממתמטיקה עד כדי פוביה, ושאלו שפוחדים ממספרים גם לא מבינים, ואף לא מנסים להבין מה זה כסף.
אני ממליץ לכם להתנתק מהפוביה, לנשום עמוק, ולנסות להרחיב את האופקים וההשקפה שלכם לגבי העולם הפיננסי, שהוא כמובן חלק בלתי נפרד מחיינו כצרכנים.

“למה כספנו מאבד מערכו במשך הזמן?”
כמעט כל יום כסף עולה כנושא לשיחה, בדרך כלל בפן שלילי וכמחסור של הסטודנט הממוצע. הרוב המוחלט של הסטודנטים מחזיקים את החסכונות שלהם בבנק, בתוכנית חסכון, כשהריבית שלה צמודה לקרקע, ורוב הסיכויים שכל שנייה הכסף מאבד מערכו: המחירים עולים (אינפלציה), והכסף שלכם עולה פחות במקרה הטוב או שבכלל לא במקרה הרע. זוכרים שפעם כרטיס לקולנוע עלה 11 ₪? זוכרים שפעם כרטיס אוטובוס עלה 2 ₪? מה שאומר שאותו שקל קונה פחות ככל שעובר הזמן, ולכן עדיף שהשקל הזה יהפוך ל-2.5 שקלים, ויש דרך לעשות את זה.

“אבל יש לי כל כך קצת, מה כבר השקעה בבורסה תעשה ל-5000 ₪ שלי?”
הידעתם? אם הייתם משקיעים 5,000 ₪ בנייר ערך ‘ישראמקו יהש’ ב-1.1.09, כיום היה לכם פי 17.5, שזה יוצא 87,500 שקלים חדשים. אני מודה שתשואה של 1750% ב-10 חודשים זה קיצוני ונדיר, אבל זה קיים, ועם סכום של 87,500 אפשר להפסיק לחשוב על כסף עד סוף התואר (אם חיים בצנעה יחסית).
למעשה כל מנייה ב’תל אביב 100′, מאה המניות המובילות בשוק ההון הישראלי, הייתה מעניקה לבעליה בין 9 ל-1,750 אחוזי תשואה.

“תשואות, השקעה, ריבית, ני”ע- זה לא חומר לתלמידי כלכלה?”
גם אני חשבתי ככה, ואז קרו שני הדברים הבאים:
1. קראתי את ‘אבא עשיר אבא עני’, מה שגרם לי להבין שרובנו הולכים באותו מסלול של “לימודים-עבודה-חתונה-משכנתא-ילדים-חובות-חובות-חובות-גיל 50”. בעצם החיים שלנו מתחילים רק אחרי שהכלב מת והילדים עוזבים את הבית, עליו בשאיפה סיימנו לשלם, ועם החסכונות המועטים נאלץ לממן חתונות ונכדים. בשלב זה הבנתי שאני חייב לעשות עם הכסף שלי יותר, הרבה יותר ולהתחיל מהר.
2. התובנה הובילה אותי לשוק ההון ולספר ‘חוק מס’ 1′ של פיל טאון. את החוק עצמו אתם תאהבו- “לא להפסיד כסף”. הספר מסביר בפשטות על שוק ההון, ועל הדרך הבטוחה להשקיע ולהרוויח תשואות נכבדות. תוכלו להקליק בגוגל ‘חוק מס’ 1′ ולמצוא הרבה תגובות של משקיעים שהקשיבו לספר. היום הכסף שלהם עובד בשבילם.

“למי יש זמן ללמוד את זה?”
אני בטוח שכל אחד מוצא את הזמן כשהנושא מספיק חשוב לו. אם לא אכפת לכם מהכסף שלכם, אתם יכולים להביא אותו לי, במקום לזרוק אותו לפח, סליחה, לבנק. אבל לאלו שנדלקה להם נורה קטנה של ‘שווה לנסות’, מוזמנים להתחיל בקטנה, לקרוא מושגים בסיסיים, לקרוא ‘כלכליסט’ באינטרנט, להיכנס לאתרים פיננסיים כמו ‘ספונסר’, וכמובן לקרוא את ‘חוק מס’ 1′. חשוב לציין כי לאחר שתלמדו את התחום, תדעו לזהות בקלות את ההבדל בין השקעה להימור.

ולסיום, אזהרה למשקיע המתחיל:
יהיה זה רעיון רע לקפוץ ישר למים העמוקים ולהמר על מנייה ששמעתם כטובה. להסתמך על מידע פנימי בלבד או לשים את כל הביצים בסל אחד, יהיה כמו להניח את כספכם על קרן הצבי. כשמדובר בעולם חדש ומורכב, יש להתנהג בהתאם, מומלץ להתקדם בצעדי תינוק זעירים וזהירים עד שתלמדו לשחק במשחק של המשקיעים הגדולים.

מאת: אייל נוקד

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!