Doctor finance logo

המדריך לחינוך פיננסי- מהו חינוך פיננסי ומהי מטרתו

המדריך לחינוך פיננסי (2)
המדריך לחינוך פיננסי (2)

חינוך פיננסי אינו רק עבור משקיעים, סטודנטים לכלכלה או בעלי תואר שני במנהל עסקים. החינוך הפיננסי נהיה הכרחי יותר ויותר עבור המשפחה הממוצעת שמנסה להחליט איך לחלק את משאביה ולממן את הוצאותיה הצפויות, איך להתחתן, לגדל ילדים ולממן רכב או דירה.

החינוך הפיננסי עוסק בהעברת מודעות למושגים הפשוטים בתחום הפיננסים לילדים ולנוער בשלב לפני שהם הופכים לבוגרים בעלי עצמאות, לפני שנהיה מאוחר מידי להיפגש עם מושגים בסיסיים כמו חשבון בנק, משכורת, חיסכון ועוד.

 לרוב, בשלב מאוחר מידי כבר נוצר סוג של פחד וחוסר רצון להבין מושגים מתקדמים יותר שיעזרו לנו בתכנון התקציב המשפחתי ובחיסכון הפנסיוני.
מהרגע שבו הילד מתחיל לקבל דמי כיס ולעיתים אף לפני, ניתן להתחיל להסביר לו את המשמעויות של כסף זה, למה הוא מיועד ואיך ההורים השיגו אותו. ניתן הסביר לילדינו כי ההורים עובדים קשה בשביל כסף זה והם משתמשים בו על מנת להאכיל ולהלביש אותם, לקנות להם מתנות, לממן את בית הספר, חוגים ועוד.
בשלב מתקדם יותר, כאשר עברו מספר חודשים והוא התנסה מעט בתכנון ושימוש בדמי הכיס שהוא מקבל, והוא כבר הבין את המושגים הבסיסיים שברצוננו להקנות לו, ניתן להתקדם מעט ב”חומר הלימודי” ולהסביר לו איך הוא יכול לקנות משחק או צעצוע יקר באמצעות חיסכון דמי הכיס ואפילו ניתן לפתוח עבורו חשבון בנק ולהראות לו איך זה נראה באתר האינטרנט.
חשוב להיות יצירתיים בתחום החינוך הפיננסי בגלל הפחד שהוא עלול ליצור. למשל, רעיון נהדר יכול להיות לבקש מהילד שילמד את אחיו הקטן מושגים בסיסיים שהוא כבר מכיר וכך כמובן אנו מרוויחים פעמיים: גם הילד הבכור מפתח מנהיגות ומתנסה בחומר יותר וגם הילד הצעיר יותר לומד על נושא החינוך הפיננסי בעצמו.
כך למעשה, נמשיך להקנות לילדינו חינוך פיננסי לפי שלבי התפתחותם והבנתם והכול כמובן תוך כדי הבנה והסכמה של הילד ובקצב האישי שלו.
חשוב לזכור שכיום אין במוסדות החינוך תוכנית מסודרת לחינוך פיננסי למרות שהנושא עולה מדי פעם לכותרות ולאחרונה אפילו ישנם מספר גופים שהתחילו להכניס שיעורים כאלו למערך הלימודים.
מטרת החינוך הפיננסי אם כן היא לאפשר לפרט לתכנן את עתידו הכלכלי באופן מושכל יותר, לא לפחד ממושגים כלכליים בסיסיים, להבין חיסכון מהו, את חשיבות החיסכון לגיל הפרישה, את החסרונות במינוס בעו”ש ואיך להימנע ממצב זה, איך לתקשר עם הבנק ועם מי ניתן להתייעץ בהחלטות פיננסיות חשובות.
מסקרים שנערכו בנושא נמצא כי בין 40%-50% מקרב הישראלים לא חושבים על גיל הפרישה ורבים מגלים את חשיבותו מאוחר מידי. לגיל פרישה זה אנו חוסכים כל חיינו ובעיני רבים נחשב לחיסכון החשוב ביותר בחיים. חינוך פיננסי נכון ואיכותי מגיל צעיר מן הסתם צריך לטפל גם בנושאים כאלו בשלבים מתקדמים יותר ובכך יחסוך לפרט הרבה כאב ראש, כסף וזמן בגיל מאוחר יותר. עוד נמצא בסקרים אלו כי גם לחלק בציבור שיש מודעות לחיסכון הפנסיוני אין הוא מקדיש זמן להבנת המוצרים הפנסיונים ולבחירת המוצר המתאים ביותר עבורו.
מטרת החינוך הפיננסי היא לא להפוך את ילדינו לאנשי כספים או מימון וכמובן שאין צורך להיכנס למושגים מתקדמים, למתמטיקה או סטטיסטיקה, מימון, או מודלים למיניהם שרק ירחיקו אותם מהבנת הנושא אלא לגרום להם להבין את “כלכלת המשפחה” במושגים יומיומיים ובכך לעזור להם לקחת באופן משכיל יותר החלטות כלכליות שנוגעות לכיס של שלהם במשך כל החיים.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!