Doctor finance logo

הבורסה לניירות ערך- קווים לדמותה (חלק ב’)

הבורסה לניירות ערך בתל אביב
הבורסה לניירות ערך בתל אביב

במאמר “הבורסה לניירות ערך- קווים לדמותה (חלק א’)” סקרנו לפניכם מידע כללי אודות הבורסה בת”א, מהי בורסה, מקור השם בורסה, מהם המוצרים הנסחרים בבורסה, מי מפקח על פעילותה וממה היא מתפרנסת. במאמר זה ננסה להרחיב אודות הבורסה במידע ספציפי וממוקד יותר על אופן פעולתה ושיטות המסחר, גורמים המשפיעים על מחירי ניירות ערך, כשלי שוק בבורסה כגון “בועה”, השלכות המסחר בבורסה והביקורת עליה.

אופן פעולתה של הבורסה ושיטת המסחר
בורסות לניירות ערך הן ישויות משפטיות, לרוב חברה בע”מ אשר קובעות תקנון המחייב את חברי הבורסה, מפרט את אופן המסחר וקובע את החובות והזכויות של חברות שניירות הערך שלהן נסחרים בבורסה. הבורסה מצדה אחראית על פרסום שערי ניירות הערך ועל שקיפות ותקינות המסחר בה. המסחר בבורסה הוא מסחר פומבי בו קונים ומוכרים שולחים הוראות קניה ומכירה דרך חברי הבורסה. בזירת המסחר נפגשות פקודות הקניה והמכירה- אם נמצאה התאמה מתבצעת עסקה בה מועבר כסף תמורת ניירות ערך.
בבורסה לניירות ערך בתל אביב משתמשים בשתי שיטות מסחר:
מסחר רב צדדי- במסחר זה משתמשים בהוראות פתיחה ונעילה. בשיטה זו נקבע מחיר אחיד שבו מתבצעות מספר רב של עסקאות, בין אם במחיר שנקבע קודם לכן ובין אם במחיר שנקבע כתוצאה ממפגש בין קונים ומוכרים.      
מסחר דו צדדי- זוהי שיטת מסחר רציף בה נפגשות פקודות הקניה והמכירה כך שבכל שלב המסחר ניתן לראות את שלושת פקודות הקניה בשערים הגבוהים ביותר ושלושת פקודות המכירה בשערים הנמוכים ביותר. ברגע שיש התאמה מתבצעת עסקה ושוב רואים את שלושת פקודות הקניה והמכירה בשערים האטרקטיביים ביותר- זוהי שיטת המסחר הנהוגה ברוב הבורסות בעולם.

גורמים המשפיעים על מחירי ניירות ערך
ישנם גורמים רבים המשפיעים על מחירי ניירות ערך- מנתונים כלכליים יבשים ועד פסיכולוגיית משקיעים, מזג האוויר ואפילו תוצאת גמר ליגת האלופות. מכיוון שהמחיר נקבע על ידי ציבור המשקיעים המפרש מידע באופן מגוון ישנם ציפיות שונות על ידי המשקיעים בשוק ההון.
למרות מה שעלול להתפרש כ”כאוס” מפסקה הקודמת, יש מספר גורמים שמשפיעים על ניירות הערך באופן אחיד וקבוע. אחד מגורמים אלו היא למשל הריבית, המהווה תחרות על כספם של המשקיעים. כאשר הריבית נמוכה היא מדרבנת את הצמיחה ואת רווחיות החברות וגורמת לעליה במחיר ניירות הערך. דוגמא נוספת לגורם המשפיע על מחיר נייר ערך הוא מדד המחירים לצרכן.

כשלי שוק בבורסה
לאחר תקופה ארוכה של עליה במחירי המניות, שיכולה להיות מוצדקת או לא, מתחיל תהליך של עליה במחירי המניות רק משום שמחירם עלה עד כה, ללא כל קשר למצב עסקיהן. לאחר מכן מצטרף הציבור מכיוון ששמע שחבריו הרוויחו והמחיר ממשיך לעלות ללא כל הצדקה. בשלב זה מחיר נייר הערך מתנתק מכל הגיון כלכלי אך כל עוד משקיעים ממשיכים להכניס כסף מחיר אותו נייר ערך ממשיך לעלות. אולם, כמות הכסף של משקיעים אלו גדולה ככל שתהיה אינה אינסופית וכאשר נגמרת ההזרמה של אותם כספים מתחילה ירידה חדה במחיר נייר הערך וה“בועה” מתפוצצת.
כשם שבזמן הבועה תאוות הבצע של המשקיעים מונעת מהם מלהבחין בסיכונים כך בזמן ה“מפולת” הפחד מניע אותם למכור את ניירות הערך שבידם בכל מחיר. המפולת היא כשל שוק שמתבטא בירידת מחירים חדה המתחזקת כאשר משקיעים יוצאים מהשוק באופן מסיבי וללא כל קשר לביצועים שמפגינות החברות.   

השלכות המסחר בבורסה והביקורת עליה
המסחר בבורסה משקף את התפיסה הקפיטליסטית והוא נחשב לאחד ממאפייניה העיקריים. מצב שוק ההון והמסחר שמתרחש בבורסה משפיע על העושר של משקי הבית ועל מצב רוחם וראינו דוגמא טובה לכך במשבר האחרון. הביקורת על הבורסה היא בכך שהחברות נמדדות רק על פי רווחיהן, ומתעלמות למשל מאחריות חברתית. בנוסף, מתנגדי הבורסה טוענים שיש משקיעי “סיבוב” שלא עוסקים בייצור אמיתי ופוגעים בכלכלה ושהבורסה היא סוג של קזינו.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!