Doctor finance logo

אנשים והשקעות- ג’ורג’ סורוס

אנשים והשקעות- ג'ורג' סורוס
אנשים והשקעות- ג'ורג' סורוס

בהקדמה לספרו של סורוס- “האלכימיה של הפיננסים: עיון בשכל של השוק” נכתב על ג’ורג’ סורוס:
“ג’ורג סורוס השאיר את חותמו כספקולנט מרהיב.”
בסקירה זו נבדוק כיצד ג’ורג סורוס עשה את הונו וקנה לו שם בעולם ההשקעות.

בשנת 1973 הקים ג’ורג’ סורוס את אחת מקרנות הגידור הראשונות בוול סטריט שלימים תקרא  “קוואנטום”. תיק ההשקעות של הקרן שנוהלה בידי ג’ורג’ סורוס וג’ים רוג’רס השיג תשואה של 4200% במהלך 10 שנים ואילו מדד ה- S&P השיג תשואה של 47% בלבד. חשוב להזכיר כי בניגוד למדדי המניות בישראל, מדד ה- S&P הוא מדד שאינו מתואם לדיבידנד ולכן בפועל ההפרש הוא קטן יותר אך ההישג הוא עדיין יוצא דופן וראוי להערכה.

ג’ורג’ סורוס פיתח שיטה הדוגלת בחשיבה מופשטת , “תיאוריית הרפלקסיביות”, שמגדירה את האופן שבו נטיות הלב של המשקיעים משפיעות על שוקי ההון עצמם.
סורוס טוען כי משקיעים פועלים לפי רצונות ודחפים שלא עומדים בקנה אחד עם רציונליות, לכן סורוס סבר כי ניתן למצוא בשווקים עיוותים ובועות פיננסיות העומדות להתפוצץ.

בעזרת שיטותיו ותפיסת עולמו לגבי הכלכלה העולמית, עשה סורוס את רוב הונו ממסחר במטבע חוץ. הוא רוכש מטבעות שלדעתו עומדים בפני ייסוף ומוכר מטבעות שלדעתו עומדים בפני פיחות, כלומר קונה מטבעות שלדעתו מתחזקים מול מטבעות אחרים, ומוכר בשורט מטבעות שלדעתו נחלשים לעומת מטבעות אחרים.
 
לדוגמא, סורוס איתר בשנת 1992, שנה שבה הכלכלה הבריטית הייתה שרועה במיתון, כי הליש”ט יחלש מול מטבעות אחרים ובעיקר מול הפרנק הגרמני. קרן קוואנטום הימרה בחסר על ערך הפאונד בשווי כולל של 10 מיליארד ליש”ט. יום זה מכונה בפי הבריטים “רביעי השחור”,  יום בשנת 1993 שהביא ליציאת הליש”ט ממנגנון שערי החליפין האירופי, יום שבו סורוס גרף 1.1 מיליארד דולרים.

עיוות נוסף שסורוס איתר בשנת 2007 הוא “בועת הנדל”ן” בארה”ב, הבנקים האמריקאים הציפו את השוק באשראי זול לכל דורש וללא בדיקת יכולת הפירעון של הלווים ובנו מכשירים פיננסים מורכבים שלא היו קודם לכן על משכנתאות אלו ועל יכולת ההחזר של בעליהם.
באותה העת סורוס כבר לא ניהל את קרן ההשקעות אך עקב הבנתו בפוטנציאל הגדול החליט לחזור ולנהל אותה.
סורוס התאים את אסטרטגיית ההשקעות של הקרן לתנאי השוק, ככל שהבועה גדלה ותפחה כך הקרן השיגה רווחים גבוהים יותר ובסיום השנה הקרן השיגה תשואה של 37% ואילו סורוס בעצמו גרף רווחים של 2.9 מיליארד דולרים.

לקריאה נוספת: אתר הבית של ג’ורג’ סורוס

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!