Doctor finance logo

המדריך לנגזרים – אופציות (חלק א’)

המדריך לנגזרים של ד"ר פייננס

1000% בארבעה ימים!!! אופציות- מה הן? למה משמשות? מה הסיכון? כאן תקבלו את המדריך השלם לנגזרים, אופציות וחוזים עתידיים.
הרבה משקיעים שעברו את צעדיהם הראשונים בשוק ההון שבדרך כלל בא לידי ביטוי בקנייה של מניות או אג”ח, מתחילים להרגיש שובע ורוצים להכיר אפיקי השקעה בנכסים פיננסיים אחרים. ברוב המקרים הנכס שבו הם מגלים עניין הוא “אופציות”. המילה השנייה שחוברת למילה אופציות היא המילה סיכון, ויש שיניהן קורלציה חיובית גבוהה.
אך מהן אותן אופציות? איזה אופציות קיימות? מדוע נקראו כך ומה ניתן להפיק מהן?
ההשקעה באופציות דורשת ידע פיננסי יותר רחב מאשר השקעה במניות. ועל כן במדריך זה נכיר את המונחים הבסיסיים המשמשים להשקעה באופציות.
רבים נוטים לבלבל בין אופציית מעו”ף לבין כתב אופציה, וזאת משום שההגדרה הקלאסית למילה אופציה מתייחסת בעצם לכתב אופציה (Warrant), כאמור: נייר ערך המקנה למחזיק בו זכות חד צדדית להמירו לנכס בסיס (בעיקר מניות) של החברה מנפיקת כתב האופציה. ההמרה תיעשה בתקופה מוגדרת (להלן: “תקופת המימוש”), לפי יחס המרה מוסכם מראש ותמורת תוספת סכום כלשהו שנקבע אף הוא מראש (להלן: “תוספת מימוש”). כתב אופציה שלא מומש בתקופה שהוגדרה פוקע מבלי להקנות למחזיק בו תמורה כלשהי.
אך מכיוון שלא באופציות אלו נפשנו חפצה לעסוק אלא באופציות המעו”ף, אעשה את ההבחנה להלן, ולמעט זאת לא נזכיר יותר את הביטוי כתב אופציה.
לכן כפי שמשתמע מהדברים לעיל, קיימים שני סוגי אופציות רלוונטיות:
1. כתבי אופציות.
2. אופציות (options), כשנאמר אופציות בשוק ההון, הכוונה תהיה לאופציות הללו.
הקבוצה הראשונה- אם שמעתם פעם את הביטוי: “בנוסף למשכורת הוא מקבל גם אופציות” אלו הן האופציות הללו, כלומר, זוהי שיטת תגמול לעובדים ומנהלים. סוג נוסף של כתבי אופציות אלו אופציות שמשמשות לשם גיוס הון ומצטרפות לרוב כממתקים (Sweaters) בחבילות הנפקה לשם עידוד המשקיעים לרכוש את ניירות הערך.
הקבוצה השנייה- כאמור, אלו הן אופציות כמו המעו”ף המוכרות לנו למסחר. בסוג אופציה זו המדריך הנוכחי יעסוק. אלו הן האופציות אשר מסוגלות להניב מאות ואלפי אחוזים אפילו תוך יום אחד בלבד, אך הן מקפלות בתוכן מגוון רחב של מושגים שצריך להכיר אותם בכדי להבין כיצד התשואה העצומה הזאת יוצאת אל הפועל, ואף אסטרטגיות מתוחכמות ומנגנוני ניתוח וגידור, שתורמים להגדלת התשואה.
ראשית, נבין את ההיגיון הפשוט שלמעשה כל אופציה נכתבת על נכס בסיס כלשהו, מבלי להלאות בחישובים מתמטיים בשלב זה. העיקרון הפשוט הוא לתפוס את הכיוון שאליו יפנה נכס הבסיס, ובהתאם לרכוש/ למכור את האופציה לכיוון הרווחי, לדוגמה: אם נכס הבסיס שלנו הוא מניה מסוימת אז כשארכוש אופציית “long” או אמכור (אכתוב) אופציית “put” על המניה הזו, בעצם אהמר על כך שכיוון המניה הוא עלייה, ולחלופין אם אנתח מניה ואגיע למסקנה שהיא הולכת לכיוון ירידות, אזי, אקנה אופציית “put” או אמכור (אכתוב) אופציית “long”.
*את משמעות המושגים ניתן למצוא במילון שוק ההון, בשלב זה יותר חשוב להבין את הבסיס המכאני ותנאי העבודה עם אופציות.
קצת היסטוריה ונתונים יבשים חשובים:
זירת המסחר האלקטרוני באופציות היא הפעילה ביותר בבורסה. המסחר באופציות מתבצע באופן רציף במערכת המסחר הממוחשבת “רצף-נגזרים”. שוק הנגזרים, שהוקם באוגוסט 1993, זכה בזמנו לכינוי שוק מעו”ף (מכשירים עתידיים ופיננסיים).
מאז מחשוב המסחר באופציות ובחוזים עתידיים באוקטובר 1999 זינקו מחזורי המסחר באופציות על מדד ת”א-25 פי שלושה ויותר. אופציות אלה מקנות לציבור המשקיעים הגנה מפני תנודות במדד ת”א-25.
בבורסה נסחרות גם אופציות על שער הדולר, וגם אופציות על שער האירו המקנות הגנה מפני תנודות בשערי המטבעות. מוצרים פיננסיים נוספים הקיימים בשוק הינם נגזרים על מדד ת”א-בנקים וחוזים עתידיים על שער הריבית ל- 3 חודשים.
ברצף נגזרים מתקיים שלב מסחר אחד בלבד, רציף ודו-צדדי שכן, אין צורך בשלב הפתיחה והנעילה.
לוח זמנים למסחר:
המסחר מתחיל ב-9:30 ומסתיים ב-16:30.
סוגי פקודות:
פקודות “שער” או   Limit /LMT –  פקודת קניה או פקודת מכירה המוגבלת בשער מקסימאלי או מינימאלי (בהתאמה).
פקודת “מייד והכל” או  FOK/ Fill or Kill- פקודת “שער” לביצוע מלא ומיידי. למעשה, פקודה שאינה מתבצעת במלואה מבוטלת באופן מיידי ואינה נרשמת בספר הפקודות.
פקודת “מייד או בטל” או Immediate or Cancel/IOC – פקודת “שער” לביצוע מיידי או חלקי. למעשה, פקודה או חלק ממנה שלא מבוצע מייד – מבוטלת ואינה נרשמת בספר הפקודות.
מאחר שב”רצף נגזרים” מתקיים רק מסחר רציף, פקודות ATO ו-ATC הקיימות ברצף ניירות ערך אינן רלוונטית לרצף נגזרים ולכן אינן נכללות בו. בנוסף, לא קיימת ברצף נגזרים פקודת “שוק” (MKT) וזאת משום שאינה מתאימה לאופי המסחר בנגזרים.
חישוב השער הקובע
א.השער הקובע בנגזר הוא הממוצע המשוקלל של השערים שנקבעו ב-5 העסקות האחרונות של יום המסחר בהן נסחרו 25 נגזרים לפחות.
ב.אם המחזור ב-5 העסקות האחרונות היה נמוך מ-25 נגזרים, השער הקובע הנו הממוצע המשוקלל של השערים בעסקות האחרונות שבוצעו ושהמחזור בהן היה לפחות 25 נגזרים.
ג.אם המחזור היה נמוך מ-25 נגזרים השער הקובע הנו הממוצע המשוקלל של כל העסקאות.

עד לשלב זה, משקיע שמעוניין להכיר את נושא האופציות מכיר כעת מושגים בסיסיים ונתונים חשובים על החלק התיאורטי בנושא אופציות המעו”ף. בהמשך נתחיל להכיר לעומק את אופן המסחר ומדוע מרכיב הסיכון תופס נתח עצום במסחר באופציות.

מאת: עומרי שבי, B.A בכלכלה ומימון

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!