Doctor finance logo

מה ששלי שלך?

הכול על הסכם ממון, חלוקת זכויות הוגנת ואפקט “היום שאחרי”

 כשבני הזוג מתחתנים הם הופכים לישות אחת בכל הנוגע לממונם ולרכושם המשותף. במילים אחרות: מה ששייך לכלה שייך גם לחתן, ומה שיש לחתן שייך גם לכלה.

זוגות רבים מגיעים לשלב החתונה מנקודות פתיחה כלכלית שונה. לפעמים לחתן יש ממון רב ולפעמים לכלה יש חסכונות גדולים. למרבה הצער, פערים כלכליים עלולים ליצור לא מעט אי-נעימויות ומתחים בקרב בני הזוג ובני משפחותיהם. ולכן, דווקא כעת, ברגעים היפים, כשעומדים לקראת החתונה והאיחוד המשותף, צריך לחשוב צעד קדימה וליישב את הדברים בצורה הוגנת, אם חס וחלילה היחסים יעלו על שרטון. לצורך כך, כדי להפיג את החששות ולהסדיר את העניינים בצורה הטובה ביותר – כדאי לחתום על “הסכם ממון”.

מהו הסכם ממון?

  • זהו הסכם הנעשה לפני הנישואים המסדיר את היחסים הרכושיים של בני הזוג בדרך השונה מזו הקבועה בחוק ולפיו יש לנהוג אם הוא נכנס לתוקף. הסכם הממון מסדיר גם את מצב הנכסים של בני הזוג בטרם התחתנו, ומסדיר גם את הנכסים העתידיים.
  • הסכם הממון קובע שיתוף או הפרדה של רכוש לגבי סוגי הנכסים המפורטים בו ולגבי נושאים רלוונטיים למצב של פרידה או גירושין.
  • ההסכם צופה את פני עתיד ולמעשה לא אמורה להיות לו משמעות, אלא במצב של פקיעת הנישואים.
  • הסכם כזה יש לאשר לפני הנישואים אצל נוטריון או רשם נישואים. כמו כן, ניתן לאשרו בבית המשפט לענייני משפחה. לאחר הנישואים חובה לאשר את הסכם הממון בבית המשפט ולא ניתן לעשות זאת אצל נוטריון.
  • החוק אומר שהסכמי ממון חייבים להיעשות בכתב וחייבים לקבל אישור של בית משפט או של בית דין רבני. אבל, אם ההסכם נעשה על ידי בני הזוג לפני הנישואים – ניתן לאשר אותו גם אצל נוטריון ללא צורך בערכאות משפטיות.
  • הסכם ממון שלא קיבל את האישור הדרוש לו על ידי הגוף הנכון הוא חסר כל תוקף משפטי או ערך כלשהו.
  • מכיוון שמדובר במסמך בעל חשיבות מרחיקת לכת שעשויה להשפיע באופן מכריע על גורל הצדדים גם שנים רבות לאחר עריכתו – רצוי לעשות את הסכם הממון אצל עורך דין בקי ומנוסה בדיני משפחה.

מה נכלל בהסכם הממון?

הגינות: כאשר חותמים על הסכם ממון הוגן יש לראות בכך הוכחה שבן הזוג לא נושא את זוגתו מסיבות כלכליות (או להיפך). במקרה של פער כלכלי גדול בין בני הזוג, חתימה על הסכם ממון שאינו מעניק יתרונות גדולים לצד זה או אחר תפיג את החשש כי בן הזוג נישא בשל רכושו הרב של הצד השני.

חלוקת זכויות: הסכם ממון הוגן דואג לאינטרסים של כל צד. אחד הסעיפים החשובים ביותר בהסכם הממון הוא חלוקת הרכוש, כלומר הדירה או הבית שרכשו בני הזוג. אם יש עסק משפחתי משותף, חלוקת הזכויות צריכה להיעשות באופן כזה שאף צד לא ייצא בידיים ריקות.

בלי ילדים: הסכם ממון שנערך לפני הנישואים לא עוסק בילדים המשותפים לבני הזוג, בהסדרי הראייה במקרה של גירושין ובתשלומי מזונות. בית המשפט לא יאשר הסדרים לגבי ילדים שטרם נולדו.

אפקט “היום שאחרי”: זוגות רבים שמתחתנים מעדיפים לחתום מראש על הסכם ממון. אין בהחלטה זו אמירה על טיב הקשר הצפוי (וזה גם לא פתח לעין הרע). תמיד צריך לדאוג ליום שאחרי, גם אם הוא כעת נראה רחוק ולא הכי חשוב.

אפשר לשנות: אם בני הזוג ירצו, בשלב כלשהו בחייהם המשותפים, לשנות כמה מהסעיפים המופיעים בהסכם הממון, הם יוכלו לעשות זאת בשני תנאים – השינוי צריך להיעשות בכתב ועליהם לקבל את אישורו של בית המשפט לענייני משפחה או של בית הדין הרבני לכך.

כעת, כאשר אתם בונים את חייכם המשותפים, תפקידכם לדאוג לכך שלעולם לא תצטרכו לממש את מה שהתחייבתם עליו בהסכם הממון המשותף שערכתם. למידע נוסף הכנסו לאתר חתן וכלה.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!